Ottamalla käyttöön tarkistetun rengasmerkintäasetuksen ja rekisteröintitietokannan (EPREL) sekä mahdollisuuden kahteen uuteen suorituskykyindikaattoriin (lumi- ja jääpitoon) Euroopan komissio pyrkii tiedottamaan ja kannustamaan renkaita ostettaessa ja markkinoille toimitettaessa kuluttajia valitsemaan renkaat, joilla on parhaat turvallisuus- ja ympäristöominaisuudet.
Kuorma-auton renkaita (C3) kyllä, polkupyörän renkaita ei.
Kuorma-auton renkaiden (C3) samoin kuin muiden luokkien (C1 ja C2) osalta on sekä rengasvalmistajan että jälleenmyyjän tarjottava asiakkaille viralliset merkintätiedot ja tuotetiedot ennen myyntiä.
Käyttöön otetaan virallinen tietokanta (EPREL), johon kaikki renkaat on rekisteröitävä ja josta suuri yleisö, asiakkaat ja valvovat viranomaiset voivat tarkistaa merkinnän väittämät.
Asetus mahdollistaa rengasvalmistajille merkintäluokkien ilmoittamisen rengastestien ja/tai laskentaekstrapolointityökalujen ja asianmukaisesti dokumentoitujen lähteiden perusteella.
Suunnitelmissa on laajentaa soveltamisalaa pinnoitettuihin renkaisiin vuonna 2023.
Kyllä. Kaikkien jäsenmaiden on tehtävä rengasmarkkinoiden valvontasuunnitelma osana vuotuista markkinavalvontaohjelmaansa vuodesta 2021 alkaen. Euroopan komissiolla on varattu tätä varten budjettivaroja. Uusi asetus käsittää lukuisia valvontatoimia vahvistavia toimenpiteitä uusien markkinavalvonnan puitteiden lisäksi.
Kyllä. Talvirenkaat ja ympärivuotiset renkaat, joilla on vahvistetut talviominaisuudet, on helppo tunnistaa merkinnän 3PMSF-symbolista (lumihiutale kolmihuippuisen vuorisymbolin sisällä). Henkilöautojen talvirenkaat (C1), joilla on vahvistetut jääpito-ominaisuudet, on helppo tunnistaa merkinnän jääsymbolista (pohjoismaiset kitkarenkaat). C2- ja C3-renkaille ei ole määritetty testaussääntöjä.
QR-koodi mahdollistaa loppukäyttäjille merkinnän väittämien tarkistamisen verkosta virallisesta EPREL-tietokannasta, josta renkaan rekisteröintitiedot löytyvät.
Uudet merkinnät ovat julkisessa käytössä 1.5.2021 alkaen. EPRELin tiedot ja tuoterekisteröinnit ovat asiakkaiden/rengasmyyjien käytettävissä vuoden 2021 alussa, jotta voimme varmistaa sujuvan siirtymisen ja valmistautumisen kaikille asiakkaillemme ja myyntijärjestelmille. EPREL-rekisteritietokannan odotetaan olevan saatavilla lokakuun lopussa 2020.
Renkaiden rekisteröintitietojen kuvallinen esitys on EPREL-tietokannassa suuren yleisön ja rengasmyyjien käytettävissä vuoden 2020 lopussa.
EU:n uusi rengasmerkintäasetus lisää avoimuutta ja avaa jonkin verran uusia mahdollisuuksia premium-renkaiden valmistajille, jotka ovat mukauttaneet toimintaansa merkintöjen ensiesittelystä alkaen (Euroopassa marraskuusta 2012). Markkinavalvonnan lisääminen on tärkeää. Tämä kuitenkin aiheuttaa uusia velvollisuuksia renkaiden jälleenmyyjille ja valmistajille, jotka joutuvat todennäköisesti päivittämään rengastoimintojaan.
Tämä on yksi merkinnän taustalla olevista tarkoituksista. Tämän pitäisi olla yksi seuraus avoimuuden ja valvonnan lisäämisestä.
Valmistajat ilmoittavat merkintätiedot omien teknisten arviointiensa perusteella. EU:n jäsenvaltioiden markkinavalvontaviranomaiset suorittavat pistokokeita (asiakirjatarkistuksia ja fyysisiä tuotetestauksia) markkinoille saatetuille renkaille.
Suurelle yleisölle ja renkaiden jälleenmyyjille tarkoitetut merkinnät löytyvät rengasvalmistajien toimittamasta tarrasta tai tulosteesta tai digitaalisessa muodossa.
Lisäksi merkinnän QR-koodi on suora linkki EPREL-tietokantaan.
Vaihtoehtoisesti voit hakea tietoja tuotenumerolla Continentalin EU Label Viewerista tai suoraan EPREL-tietokannasta (huom! EPREL-tietokannan hakutoimintoa ei ole vielä kokonaan määritelty tai se ei ole kokonaan käytettävissä).
Asiakkailla, joilla on käytössään PRICAT, on linkit täältä myös Conti EU Label Vieweriin ja EPRELiin sekä eri luokkiin.
Objektiivisesti paras arvosana on A. Eurooppalainen merkintä ei kuitenkaan anna täydellistä kuvaa kaikista kriteereistä, jotka määrittelevät renkaan kokonaisominaisuudet. Joten valittaessa parhaiten kuluttajan odotuksiin sopivaa rengasta on perehdyttävä myös rengasasiantuntijan tietoihin ja neuvoihin tai riippumattomien testaustahojen testituloksiin.
Uudessa merkinnässä arvioidaan viisi suorituskykyominaisuutta: märkäpito, lumi- ja jääpito, vierintävastus ja ulkoinen melu. Useimmissa lehtien testeissä arvioidaan yleensä yli kymmenen erilaista kriteeriä, joten ne antavat uutta merkintää paljon kattavampaa tietoa.
Ei tällä hetkellä. Näin voi kuitenkin tapahtua tulevissa EU-tyyppihyväksyntämääräyksissä.
Koska niille ei ole määritetty ISO-testejä tai raja-arvoja (kynnysarvoja).
Linkin kyseisen renkaan/tuotteen viralliseen EPREL-merkintään/-rekisteröintiin.
Se on Continentalin sisäinen tuotenumero, joka tarkoittaa, että kaikilla tämän tyypin renkailla on sama rakenne ja suorituskyky.
Oletuksena on, että ABC-luokat ovat kuluttajille helpompia lukea ja että ne on helpompi integroida digitaalisiin tietokantoihin ja esityksiin.
Yhdenmukaisuus ISO-jääjarrutustestin rajan kanssa vakiovertailurenkaaseen verrattuna. ISO-menetelmää ei ole vielä vahvistettu.
Ei.
Et. Voit käyttää mitä tahansa markkinoilla saatavilla olevaa QR-koodinlukija. QR-koodi on yksinkertaisesti suora URL-linkki renkaan tietoihin EPREL-tietokannassa.
Kyllä. Katso vastaukset edellä.
Ei aina. Melun osalta tiedot pysyvät samoina (vaikka 1, 2 ja 3 ääniaallon sijasta käytetäänkin luokkia A, B ja C).Vierintävastuksen ja märällä jarruttamisen osalta nykyiset luokat F ja G yhdistyvät E-luokaksi ja nykyisestä E-luokasta tulee uusi D-luokka. C2-renkaille D-luokassa on uudet RR-rajat (katso alla oleva taulukko).
RR | Märkä | Melu | |
C1 | A => A B => B C => C E => D F+G => E | A => A B => B C => C E => D F+G => E | 1 Ääniaalto = A 2 Ääniaallot = B 3 Ääniaallot = C |
C2 | A => A B => B C => C E (8,1 ≤ RRC ≤ 9,0) => D E (9,1 ≤ RRC ≤ 9,2) => E F+G => E | A => A B => B C => C E => D F+G => E | 1 Ääniaalto = A 2 Ääniaallot = B 3 Ääniaallot = C |
C3 | A => A B => B C => C D => D E+F => E | A => A B => B C => C D => D E+F => E | 1 Ääniaalto = A 2 Ääniaallot = B 3 Ääniaallot = C |
Uudella merkinnällä varustetut renkaat eivät ole parempia kuin vanhalla merkinnällä varustetut.
Ei. Renkaat ovat täsmälleen samoja. Luokkien E, F ja G renkaat on luokiteltu uudelleen (1 luokkaa paremmaksi), vaikka ne ovat täsmälleen samat renkaat kuin ennenkin (sama rakenne).
Ei. Se on täsmälleen sama rengas.
Henkilöautojen talvirenkaat (C1), joilla on vahvistetut jääpito-ominaisuudet, on helppo tunnistaa merkinnän jääsymbolista (pohjoismaiset kitkarenkaat). C2- ja C3-renkaille ei ole määritetty ISO-testausohjeita.
Lumisymbolin saadakseen renkaiden on täytettävä 3PMSF-rajat lumella testattaessa – koskee luokkia C1, C2 ja C3 eri olosuhteissa ja viitearvoilla.
Mikään asetus ei tätä kiellä, mutta kesärenkailla saat täyden hyödyn ajamisesta kesällä, kuten niiden paremmista märkä- ja kuiva-ajo- ja jarrutusominaisuuksista, ja lisäksi talvirenkaiden pehmeämpi kumiseos saa ne kulumaan nopeammin kesäisissä lämpötiloissa.
Jos niissä on nykyinen (vanha) merkintä, ne voidaan myydä 1.5.2021 jälkeen (olettaen, että DOT on vanhempi). Uudessa merkinnässä luokat F ja G yhdistyvät luokaksi E.
EU on ottanut käyttöön energiatehokkuusmerkinnät monille eri tuotteille (pakastimet, pölynimurit, lamput jne.). Vaikka rengasmerkintä sisältää useita tärkeitä suorituskykykriteereitä energia-/polttoainetehokkuuden lisäksi, se kuuluu silti energiatehokkuusmerkintäluokkaan. Merkinnän uudella otsikolla komissio pyrkii luomaan yhtenäisen ulkoasun kaikille energiamerkinnällä varustetuille tuotteille, vaikka eri merkintöjen sisältämissä tiedoissa on paljon eroja.
Kyllä. Mutta vaikka C3-renkaat eivät olleet vapautettuja aiemmin, niillä on nyt uusia pakollisia ominaisuuksia.
Ei tässä tarkistusversiossa (2021), mutta todennäköisesti lähitulevaisuudessa.
Ei. Nastarenkaat ovat EU:n merkintäsääntelyn soveltamisalan ulkopuolella ja Continental Groupin rengasvalikoimasta vain C1-kitkarenkailla on jääsymboli. C2 ja C3 ovat myös ISO-testin soveltamisalan ulkopuolella.
Jos all season -renkaat täyttävät 3PMSF-suorituskyvyn rajat, niillä voi olla tämä symboli. Muussa tapauksessa markkinoilla, joilla tämä on edellytyksenä talvikäytölle, niitä ei voida pitää all season -renkaina. Renkaan, jolla on vain M + S -ominaisuudet, merkinnässä ei ole lumihiutalesymbolia.
Kaikilla renkailla, jotka täyttävät 3PMSF- (tyyppihyväksynnän) suorituskyvyn rajat, voi olla lumihiutalesymboli.
Ei. Ainoastaan renkailla, jotka täyttävät 3PMSF- (tyyppihyväksynnän) suorituskyvyn rajat, voi olla lumihiutalesymboli.
Nykyisen E-luokan renkaat kuuluvat jatkossa D-luokkaan (tällä hetkellä tyhjä C1-renkaiden osalta).
Täydellinen luettelo virallisesti Euroopassa myyntiin rekisteröidyistä renkaista tämän asetuksen mukaisesti kaikilta rengasvalmistajilta merkintätietoineen.
Tuotetasolla -> Samat tiedot kuin EU-merkinnästä ja tuotetiedotteesta (useilla eri kielillä).
Tietokantoja on kaksi – julkinen kaikille avoin ja rajattu, johon on tallennettu lisätietoja valvontaviranomaisia ja rengasvalmistajia varten.
Renkaiden rekisteröinti tehdään virallisen EPREL-alustan kautta (European Product Registry for Energy Labelling).
Ei. Vanhassa merkintäasetuksessa vaadittiin, että merkinnän tiedot näkyvät laskussa, mutta tätä vaatimusta ei enää ole. Tieto pitää kuitenkin olla saatavilla jollakin tavoin. Rengasjakelijoilla tämä tieto on oltava saatavilla ennen myyntiä digitaalisilla alustoilla, myyntipaikassa ja lähellä rengasta, jos rengas on myyntipaikassa esillä.
Vanhassa merkintäasetuksessa vaadittiin, että merkinnän tiedot näkyvät laskussa, mutta tätä vaatimusta ei enää ole. Tieto pitää kuitenkin olla saatavilla jollakin tavoin. Rengasjakelijoilla tämä tieto on oltava saatavilla ennen myyntiä digitaalisilla alustoilla, myyntipaikassa ja lähellä rengasta, jos rengas on myyntipaikassa esillä.
EPRELin suodatus-/hakutoimintoja ei ole vielä saatu valmiiksi – ne valmistuvat vuoden 2020 loppuun mennessä.
Ei. Kaikki renkaat, jotka toimitetaan ennen 1.5.2021 vanhalla merkinnällä varustettuna, ovat edelleen yhteensopivia eikä niitä tarvitse merkitä uudelleen. Tämä koskee myös jo markkinoilla olevia renkaita (esim. RDC-järjestelmissämme), jotka toimitetaan sinulle 1.5.2021 jälkeen.
1.5.2021 asti vain nykyinen merkintä pätee ja on pakollinen Euroopassa myytäessä. Jos EPRELin kuluttajakäyttöliittymä olisi käytettävissä ennen kyseistä päivämäärää, teoriassa molemmat merkinnät voitaisiin näyttää vierekkäin.
Autokaupoille ei ole erityisvaatimuksia, vaan heitä koskevat samat vaatimukset kuin rengasjakelijoita ja jälleenmyyjiä. Ennen renkaan myyntiä (tai ajoneuvon ja renkaiden myyntiä) loppuasiakkaalle on toimitettava kyseistä tuotetta koskevat EU-merkinnät. Tämä tarkoittaa siis sitä, että virallinen merkintä on toimitettava digitaalisessa tai painetussa muodossa, samoin kuin tuotetiedote.
Autonvalmistajille ei ole erityisvaatimuksia, heitä koskevat samat vaatimukset kuin rengasjakelijoita ja jälleenmyyjiä. Ennen renkaan myyntiä (tai ajoneuvon ja renkaiden myyntiä) loppuasiakkaalle on toimitettava kyseistä tuotetta koskevat EU-merkinnät. Tämä tarkoittaa siis sitä, että virallinen merkintä on toimitettava digitaalisessa tai painetussa muodossa, samoin kuin tuotetiedote.
Ei. Vuonna 2012, kun merkintä otettiin käyttöön, oli teollisuuden päätös tehdä vakiona rengastarrat, mutta se ei ole pakollinen vaatimus. Continental on päättänyt, että C1- ja C2-renkaille tämä on paras tapa logistiikkamme ja myynnin velvoitteiden kannalta samoin kuin asiakkaillemme. Kuorma-auton renkaille (C3) olemme valinneet digitaalisen ratkaisun, joka on myös täysin yhteensopiva. Rengasvalmistajien ja jakelijoiden on varmistettava, että merkintätiedot ovat heidän asiakkaidensa saatavilla joko painetussa muodossa (pyynnöstä) tai digitaalisessa muodossa. Jakelijoiden on näytettävä painettu rengasmerkintä asiakkailleen myyntipaikassa tai jos renkaat eivät ole esillä, asiakkaille on annettava ennen myyntiä painettu kopio (pyynnöstä) tai digitaalinen kopio.
Continental varmistaa, että kaikki tuotevalikoimamme tuotteet täyttävät kaikki rengasvalmistajien lakisääteiset velvollisuudet. Lisäksi itse määrittelemällämme siirtymäajalla (vuoden 2021 alusta vuoden 2021 loppuun) toimitamme sinulle molemmat EU-merkinnät (nykyiset ja uudet) välttääksemme väärinkäsitykset asiakkailla.
Tulostettava merkintä tulee olemaan saatavilla EPRELissä, omissa ratkaisuissamme ja Continentalin verkkosivuilla.
Tulemme sisällyttämään kaikki tarvittavat tiedot nykyisiin järjestelmiin ja käyttöliittymiin sekä toimitamme merkintätiedot myös erilaisissa tiedostomuodoissa (.csv jne.).
Kyllä, jos tuotantopäivä on vanhempi kuin 1.5.2021 (eli renkaissa, jotka on valmistettu ennen toukokuuta 2021).