#CO₂ Emissions & VECTO

Rullaa pidemmälle vähemmällä

Miksi renkaiden vierintävastus on tärkeä

Miksi renkaiden vierintävastus on avainasemassa polttoainetalouden parantamisessa ja hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä?

Renkaiden vierintävastus on yksi niistä seitsemästä parametrista, joita VECTO käyttää raskaan ajoneuvon polttoainetehokkuuden laskemiseen. Koska se aiheuttaa jopa kolmanneksen kuorma-auton polttoaineenkulutuksesta, vierintävastuksen toiminnan ymmärtäminen ja sen vähentäminen on ratkaisevan tärkeää hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Sen lisäksi, että matalan vierintävastuksen renkaiden parantunut suorituskyky auttaa teollisuutta torjumaan ilmastonmuutosta, sen avulla kalustonhoitajat ja kuorma-autojen omistajat voivat valmistautua tuleviin EU:n säännöksiin, joiden odotetaan tekevän hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä pakollista lähitulevaisuudessa. Katso esittelyvideomme, josta saat lisätietoja polttoainetehokkuuden parantamisesta alhaisen vierintävastuksen renkailla.

Mikä on renkaan vierintävastus?

Vierintävastus voidaan määritellä energiamääräksi, jonka rengas kuluttaa tietyn matkan aikana. Se on yksi viidestä voimasta - painovoiman, aerodynamiikan, hitausvoiman ja mekaanisen kitkan ohella - jotka on voitettava, jotta ajoneuvo voi liikkua eteenpäin.  Vierintävastukseen vaikuttavat useat tekijät: renkaan rakenne, reunavaijeri, vyörakenne, kylki, kulutuspinta ja rengaspaine, ajoneuvon kuormitus ja sen jakauma, tieolosuhteet ja sää. Tutustu infograafiimme, josta saat lisätietoja sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä, joita voidaan optimoida polttoainetalouden parantamiseksi, mukaan lukien renkaiden alhainen vierintävastus.

Great in fuel efficency: The Conti EcoRegional. Continental-rengas, jossa on alhainen vierintävastus
How rolling resistance influences fuel consumption

Miten rengasvalmistajat vähentävät vierintävastusta - ja miten kalustopäälliköt voivat vähentää sitä entisestään

Merkittävin tekijä vierintävastuksen vähentämisessä on hystereesi - prosessi, joka tapahtuu, kun rengas taipuu tien pinnan kohdatessaan, mikä johtaa energian menetykseen, joka estää eteenpäin suuntautuvan liikkeen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että hystereesin osuus vierintävastuksesta on jopa 85-90 prosenttia, joten sen vähentäminen on keskeinen tavoite. Suurin osa hystereesin kautta haihtuvasta energiasta tapahtuu renkaan kulutuspinnan kautta, mikä johtuu suurelta osin käytetystä seoksesta. Muilla tekijöillä, kuten rengaspaineella ja renkaan suuntauksella, ajoneuvon painolla, kuormituksella ja sen jakaumalla, on kuitenkin kaikilla oma osuutensa. Mitä enemmän esimerkiksi rengaspaine laskee alle optimaalisen tason, sitä suurempi on vierintävastus. Jos esimerkiksi 22,5 tuuman renkaan ilmanpaine on 20 prosenttia suositellusta liian alhainen, vierintävastus kasvaa noin 6 prosenttia verrattuna renkaaseen, jonka ilmanpaine on oikea.

How hysteresis affects rolling resistance Miten hystereesi vaikuttaa vierintävastukseen

Kuinka alentaa kaluston renkaiden vierintävastusta:

  • Ota huomioon ajoneuvon paino, kuorma ja sen jakautuminen välttääksesi liiallisen voiman kohdistumisen yksittäisiin pyöriin
  • Ajoneuvon paino, kuorma ja sen jakautuminen on otettava huomioon, jotta yksittäisiin pyöriin ei kohdistuisi epätaisaistamäärää voimia.
  • Tarkista pyörien oikea suuntaus
  • Tarkista renkaat säännöllisesti kulumisen ja mahdollisten vaurioiden varalta.
  • Vaihda kuluneet renkaat

Ei kompromisseja polttoainetaloudellisuuden ja kilometrisuoritteen välillä renkaita valittaessa.

Vierintävastuksen parantaminen tinkimättä käsiteltävyydestä, pidosta ja ajokilometrien määrästä on herkkä tasapainoilutehtävä. Teknologian ja tuotantoprosessien parannusten ansiosta näiden ristiriitaisten tavoitteiden yhteensovittaminen on kuitenkin mahdollista. Nykyään on saatavilla laaja valikoima renkaita, joissa käytetään innovatiivisia uusia seoksia, jotka vähentävät vierintävastusta ja ovat samalla kestäviä, tarjoavat suuren kilometrimäärän ja parantavat suorituskykyä erilaisissa todellisissa ajotilanteissa. Esimerkiksi Continental Conti EcoRegional HD3 -renkaassa on edistyksellinen kulutuspintakuvio, mikä vähentää muodonmuutoksia ja lisää kilometrisuoritetta, sekä tarjoaa myös optimoidun käsiteltävyyden, pidon ja märkäominaisuudet, jotka ovat ihanteellisia mäkisillä ja tuulisilla alueellisilla teillä liikkumiseen.

Fleet manager using a mobile phone and digital tablet while working in a warehouse. Kalustonhoitajat päättävät, mitkä kuorma-auton renkaat tarjoavat parhaat ominaisuudet.

Renkaiden merkitys ilmastonmuutoksen torjunnassa on kasvamassa

Renkailla on aina ollut merkittävä vaikutus kaikkeen luotettavuudesta ja turvallisuudesta kaluston käyttökustannuksiin ja kuljettajan mukavuuteen. Se, että renkailla on tärkeä rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa, sillä ne auttavat vähentämään kuorma-autojen polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä, ei myöskään ole mikään uutinen. Tämän vuoksi olemme aina pyrkineet tuottamaan turvallisia ja luotettavia tuotteita, jotka tarjoavat parhaan mahdollisen yhdistelmän polttoainetaloutta, kestävyyttä ja kestävyyttä.

Uutta on kaikkien kuorma-autovalmistajille myytävien renkaiden VECTO-vierintävastussertifikaatti. Kalustopäälliköille tämä tarkoittaa, että uudet kuorma-autot saapuvat entistä polttoainetaloudellisempina ja vähäpäästöisempinä. Kun päästöjen vähentäminen tulee pakolliseksi myös muille logistiikka- ja kuljetusalan toimijoille, kalustonhoitajat, joilla on uudet VECTO-sertifioidut ajoneuvot, ovat jo valmiita. Siihen asti voimme auttaa sinua optimoimaan ajoneuvokantasi renkaat, jotta saavutetaan oikea tasapaino vierintävastuksen ja muiden suorituskykytekijöiden välillä.

Truck on a motorway in the Mountains in front of a green field. Oikeat renkaat tekevät kuorma-autoliikenteestä ympäristöystävällisempää

Vecto ja CO2-päästö säädökset

Vecto ja CO2-päästö säädökset

pdf 306 KB