Aluksi säännöksiä sovellettiin vain kuorma-autoihin, joiden kokonaispaino on 16 tonnia tai enemmän (ajoneuvoryhmät 4, 5, 9 ja 10) ja jotka ovat olleet tuotannossa tammikuusta 2019 lähtien. Tammikuusta 2020 tavoitteet ovat koskeneet myös kevyitä kuljetusajoneuvoja (ryhmät 1, 2 ja 3), joiden kokonaispaino on 7,5 tonnia tai enemmän. Kaksiakselisista ylöspäin, olivat ne sitten tasakuorma-autoja tai nivellettyjä.
Vuoden 2022 loppuun mennessä säännöksiä tarkistetaan ja luultavasti laajennetaan koskemaan kaupunkiliikenteen ja pitkän matkan linja-autoja ja perävaunuja. Tavoite on yksinkertainen Euroopan parlamentin mukaan, "Tällainen vaiheittainen lähestymistapa antaa (myös) selkeän ja hyvissä ajoin annetun merkin alalle, että nyt on aika nopeuttaa energiatehokkaiden teknologioiden ja nolla- ja vähäpäästöisten raskaiden ajoneuvojen markkinoille saattamista."
Asetus ei koske erityisajoneuvoja, kuten jäteautoja tai rakennusajoneuvoja. Näiden kilometrimäärät ovat normaalisti alhaisia, ja merkitys CO₂-päästöjen vähentämisessä olisi minimaalinen.
Laajennetut säännökset koskevat tulevaisuudessa laajempia ajoneuvoyhdistelmiä ja perävaunuja.
Akselit | Akselikokoonpano | Alustan kokoonpano | GVW [t] enint. | Ajoneuvoryhmä | |
Tammi‒heinäkuu 2019 * | 2 | 4x2 | Tasakuorma-auto ja vetoauto | > 16t | 4, 5 |
3 | 6x2 | Tasakuorma-auto ja vetoauto | > 16t | 9, 10 | |
Tammikuu 2020** | 2 | 4x2 | Tasakuorma-auto ja vetoauto | 7.5t ‒ 10t >10t ‒ 12t >12t ‒ 13t | 1 2 3 |
Heinäkuu 2020 ** | 3 | 6x4 | Tasakuorma-auto ja vetoauto | kaikki painot | 11, 12 |
4 | 8x4 | Tasakuorma-auto | kaikki painot | 16 |
* Raskaiden ajoneuvojen CO2-asetus (EU 2019/1242) ja VECTO-asetus (EU 2017/2400)
** VECTO-asetus (EU 2017/2400)